Plenair debat: De toekomst van de VAV
Met: Matthijs de Ridder (VAV), Paul Hermans (Literatuur Vlaanderen), Miro Lucassen (Auteursbond), Sarah Claeys (deAuteurs), Sabam
Het is geen geheim meer dat de positie van de auteur op verschillende fronten precair is geworden. De alsmaar groeiende digitalisering, ontlezing en intrede van AI zetten het gehele boekenveld op losse schroeven. De auteur trekt hierbij, als kwetsbaarste schakel, maar al te vaak aan het kortste eind. De taak van de VAV, als collectieve belangenbehartiger, wordt daarom steeds belangrijker. Aan ons de opdracht om die verantwoordelijkheid ter harte te nemen en onze taak als behartiger van de individuele én collectieve belangen nog duidelijker te omschrijven.
In het voorjaar van 2024 voerden we een breed onderzoek uit waarbij de behoeften en noden van Vlaamse auteurs uitgebreid werden bevraagd. Met het verslag daarvan in de hand trekken we er de komende jaren op uit om een VAV 2.0 op te zetten. Begin juni namen we bovendien onze intrek in het vernieuwde Letterenhuis.
Maar wat heeft de toekomst precies in petto? Welke kansen liggen er voor het grijpen en met welke bedreigingen moeten we als belangenbehartiger rekening houden? En hoe ziet tenslotte de ideale situatie van de auteurs (en hun belangenvereniging) er eigenlijk uit? Met een uitgebreid panelgesprek openen we dit veertiende werkcongres.
Workshops / Infosessies
Een marketingplan in 90 minuten
16u – 17u30
Met: Tim Moriën (Thomas More)
Wanneer je als auteur de verkoop van je boek een duwtje in de rug wil geven, kom je voor heel wat keuzes te staan. Moet ik investeren in sociale media? Moet ik belachelijke filmpjes maken op TikTok om jongeren te bereiken? Hoe krijg ik persaandacht? En vooral: in welk van al die dingen moet ik mijn tijd en energie het beste investeren?
Tim Moriën is directeur marketing en communicatie bij hogeschool Thomas More. Daarvoor werkte hij als marketingverantwoordelijke bij verschillende uitgeverijen, als opleidingshoofd marketing en als marketingdocent. Veel marketing dus.
De afgelopen twee jaar stond Tim op het programma van het werkcongres met een workshop ‘doe-het-zelf-marketing’. Een vraaggestuurde sessie met praktische tips om je boek zelf in de markt te zetten. Deze keer komt hij langs met een nieuwe workshop, en u gaat niet met lege handen, maar met een plan naar huis.
Met de ‘customer journey’ als leidraad, tekent u in negentig minuten een rudimentair marketingplan uit. Rekening houdend met kleine of onbestaande budgetten en met het oog op zo veel mogelijk return voor de geleverde inspanning. Niet door op alles in te zetten, wel door focuspunten te kiezen die werken voor jouw boek.